torstai 16. maaliskuuta 2017

INSINÖÖREISTÄ JA PROSESSEISTA


Meidän palvelumuotoilutiimi on aivan mahtava.

Ryhmässä on eri-ikäisiä, pitkällä ja lyhyellä kokemuksella varustettuja sekä eri aloilla toimivia hahmoja. 
Palvelumuotoilu on sillä tavalla hassu kokonaisuus, että sitä sopii käyttää melkein millä tahansa alalla ja kuka tahansa voi hyötyä palvelumuotoilun menetelmistä vaikka henkilökohtaisessa elämässään.
Itse rakensin juuri uuden CV:n itselleni palvelumuotoilun menetelmiä soveltaen.

Puolet meidän tiimistä opiskelee mekatroniikkaa. Voisi kuvitella, että tuotantopuolen insinöörit ei paljoa palvelumuotoilusta perusta, mutta kappas vaan! Melko nopeasti löysimme yhtymäkohtia prosessien kehittämisen ja palveluiden kehittämisen välillä. Ja mitäs se insinööri paremmin ymmärtääkään kuin prosesseja. 

Palvelumuotoilun yksi keskeisimpiä termejä on palvelupolku. Asiakkaan palveleminen on prosessi, joka alkaa asiakkaan tarpeesta ja päättyy tuotteen tai palvelun hankkimisen jälkeiseen palautteen antoon ja käsittelyyn. Palvelupolun avulla voidaan kuvata asiakkaan kokemuksia ja tunteita, joita hän käy läpi prosessin aikana. 

Jos kuvaisi meidän projektia polkuna, olisi siellä paljon turhautuneita ja kummastuneita kysymysmerkkejä, mutta rutkasti myös hymynaamoja. Sen verran mutkatonta ja jouhevaa työskentely on ollut. 

Insinöörivoittoisen tiimin hyvänä puolena on yksityiskohtien tarkka kartoittaminen ja syvältä viiltävät analyysit. Miinuksena mainittakoon kankeus ja heittäytymisen hankaluus, mutta niistä lisää myöhemmässä vaiheessa.

Anna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti